Uitzichten op Kyoto dag

2 mei 2017 - Shimogyō-ku, Japan

Vandaag weer een prachtige dag qua weer en qua tocht. Sebastiaan gaf aan toe te zijn aan een rustdag, was te druk geweest met buitenschoolse activiteiten en toch weer vroeg op. Gelukkig vermaken wij ons prima hier, we vertrokken rond 9.30 richting bushalte en reden richting de wijk Gion, dwars door het centrum. Doel was de tempel Kiyomizu-dera met een prachtig uitzicht over de stad. Al gauw kwamen we in de drukte terecht, de bus was overvol, en eenmaal op weg naar de tempel was het beredruk met schoolreisjes, ook al omdat het na vandaag Golden week is in Japan, een week met veel vrije dagen. We kwamen voor de tempel bij een prachtige zaak met aardewerk terecht, wel schreeuwend duur zoals al het aardewerk hier. Dick kan het goedkoper in Europa kopen, dat wordt nog even wachten met zijn verjaardagscadeau. We dronken er koffie met een soort toetje van groene thee, zag er prachtig uit en smaakte prima. Eenmaal op de berg was het uitzicht prachtig, natuurlijk weer een stempel gehaald voor het tempelboekje. Daarna snel een sandwich gescoord en door naar het Beginstation van onze tocht naar de berg Huei. De mevrouw van de kaartjes sprak slecht Engels, waarschuwde ons dat de laatste bus terug om 16.30 al ging, maar het was net 14 uur...We namen de trein, stapten na 20 minuten over op een cable car en daarna nog een ropeway. Je aan er maar woorden voor hebben. Eenmaal boven was het uitzicht geweldig, bovendien bleek er een heerlijke tuin naast het ropeway station te zijn waar we rondliepen en weer koffie drinken op een terras met uitzicht op Kyoto en het meer. Daarna liepen we naar de andere kant van de berg, een heerlijke route van 2,5 km door de bergen, leuk pad dat ook op sandalen nog te doen was. En dat met 24 graden...TOP! Onderaan de berg was natuurlijk nog een tempel, het complex zou vroeger uit 1000 tempels hebben bestaan. Tijdens onze wandelingen hoorden we al regelmatig de ging slaan, heel bijzonder om te horen. Voldaan gingen we door naar het andere kabelbaan station, lieten ons naar beneden vervoeren en vervolgens nog 1,5 km naar het treinstation. Toen voelden we de kilometers wel in onze benen... Eenmaal aangekomen in Kyoto station na een half uurtje aten we bij een voor ons bekend restaurant, even geen puf om te zoeken. Vervolgens zelfs de bus genomen naar ons hotel, om daar te relaxen. Wat een dag weer. Opvallend vandaag was het verschil in hoeveelheid toeristen, vanochtend superdruk, op de berg heerlijk rustig. Bijzonder want jusiut die berg is ook supermooi om te zien!

1. Gerard Ridder:
    2 mei 2017
    je wilt het zien dus moet je wat lijden. maar jullie genieten toch ! Pa