Trip naar Koyasan

30 april 2017 - Shimogyō-ku, Japan

Zaterdagochtend zijn we vertrokken richting Osaka. Op het station van Osaka Namba station ontmoeten we Sebastiaan om samen door te reizen naar Koyasan, een tempeldorp in de bergen. Eerst 2 stoptreinen richting de voet van de berg, waarbij de laatste al behoorlijk de berg op ging. Vervolgens met een kabeltram zeer steil naar boven. tot 820 meter. Op de berg nog een bus genomen naar de tempel die tevens pelgrimsherberg was. Het was er duidelijk kouder dan beneden, maar nog goed te doen. We sliepen met zijn 3-en op een kamer met 3 futons, opgemaakt door de monniken terwijl wij aan het avondeten zaten. We hadden nog tijd voor 1 tempel, Seabstiaan en ik kochten een tempelboekje om stempels en kaligrafieen te verzamelen van alle tempels. Het eten was bijzonder, allemaal vegetarisch en zittend op je knieën. 's Avonds een rondwandeling gemaakt over het verlichte kerkhof ernaast, daarna lekker in de hot springs en vroeg slapen, want om 6.30 was het ochtendritueel in de tempel. Zonder ontbijt woonden we 2 ceremonieën bij, waarvan 1 met vuur waarbij je op een stokje een wens schreef en in het vuur gooide. Bijzonder om mee te maken. Daarna een Japans ontbijt, niet onze voorkeur maar honger maakt dat je natuurlijk wel eet. Vervolgens nog een ronde gedaan over het kerkhof, nu bij licht en lekker in de zon, stempels verzameld bij een aantal tempels. Bijzonder vonden wij de graven van de Japanse bedrijven als Yakult, UFC (=koffiekopje) en een raket. Ach ja...
Rond 12 uur vertrokken we weer met de bus richting Koyasan station, zelfde route terug. In Osaka gingen we lunchen samen, het was ondertussen al ruim 14 uur en naast ontbijt en een stukje chocoladecake hadden we niets meer gehad... Weer een lekkere Japanse pannenkoek met zeefruit, alleen wel vreemd voor ons dat je hier nog mag roken in een restaurant. Osaka was heel druk, na het relatief rustige tempeldorp een behoorlijke overgang. We namen de metro terug, namen afscheid van Sebastiaan die naar zijn flat ging en gingen zelf richting Kyoto station. Nog wat rondgelopen in de stad, 100 yen store bekeken, boodschappen gedaan en vervolgens relaxen op onze hotelkamer. Weer 16000 stappen gelopen, ruim 12 om, wel weer even genoeg. Morgen weer een dag, een speciale voor Dick, dan wordt hij 60!

1. Willeke:
    30 april 2017
    Waar bestaat een Japans ontbijt? Dick, wat een bijzondere plek om je verjaardag te vieren. Fijne dag gewenst!
  2. Jacqueline Ridder:
    30 april 2017
    Willeke, rijst natuurlijk, groente met wasabisaus, en in dit geval tofu omdat alle klooster vegetarisch zijn, soep en een soort deegbal gevuld met ei.
  3. Froukje Brouwer:
    2 mei 2017