Weerzien met Kyoto

28 april 2017 - Kioto, Japan

Woensdag moesten we vroeg op vooral omdat om 8 uur de Klussenmans en op de stoep stonden om onze badkamer onder handen te nemen terwijl we weg zijn. Voor 9 uur was de vuilcontainer geplaatst en was er een grote vrachtwagen langs geweest met ons nieuw bad en andere spullen. We hebben RJ en Froukje nog even een oude mobiel meegegeven voor gebruik in Nederland, en zijn vertrokken richting Schiphol met bus en trein. Dit keer liep alles op rolletjes, weinig gedoe op Schiphol, al was het best nog druk en stond je wel even in de rij bij de controle van je bagage. Ons vliegtuig bleek uiteindelijk te laat binnen, en daardoor zijn we uiteindelijk een uur later pas vertrokken. Het vliegtuig was lang niet vol, dus we hadden de luxe van naast 2 plekken met extra beenruimte dat de plek naast ons ook vrij was. Heel fijn. Vele films later en een aantal korte hazelaapjes landen we om 9.30 Japanse tijd in Osaka, voor ons was dat eigenlijk 2,30 's nachts. Ook hier weer controle, dit maal vingerafdrukken en vragen naar info waar we zouden gaan verblijven. Bagage opgehaald, en op zoek naar het postkantoor waar we geld konden pinnen en het WiFi apparaat ophalen Grappig, zo'n ouderwets postkantoor met veel papier, is voor ons al bijna nostalgisch. Ophalen ging vlot, had al bericht gehad dat het aangekomen was. Vond het vooral grappig om te bedenken dat er al vele pakjes voor Sebastiaan daar langs zijn gegaan. Lekker gaan koffiedrinken, waren we aan toe, toch een beetje duf en het was vrij benauwd in het gebouw. Daarna op zoek naar de bus richting Kyoto, snel gevonden en nog geen 15 minuten later zaten we in de bus. 1,5 uur naar Kyoto gebruikt om wat bij te slapen, lege bus met stoelen die je achteruit kon zetten. Onderweg was het niet echt interessant, een aaneenschakeling van flatgebouwen, aan elkaar gegroeide voorsteden.
Eenmaal in Kyoto hebben we onze bagage gestald vlakbij het station, service van ons hotel, heel handig. Daarna onder het station gaan eten. Grappig om alles weer te herkennen, het ontbijttentje, de Japanse pannenkoeken tent en het zaakje met de lekkere salades met avocado. Daar weer gaan lunchen, met koffie hielp om weer energie op te doen. Ons oorspronkelijke plan om nog met de trein naar het bamboe bos te gaan lieten we varen, we waren vrij laat aangekomen en hadden nog 2 uur door te brengen voor we in het hotel konden. Bij de toeristische info langs gegaan, handige tip meegekregen voor een tuin vlakbij het station en nota bene vlak bij ons vorige hotel, maar nooit gezien. Lekker rondgelopen en gekeken, heel veel reigers gezien die in een grote groep daar leven, kennen wij niet echt. Even nog bij een grote tempel gekeken, maar voor de audiotour hadden wij geen tijd meer, komt nog wel. Dus de koffers gehaald, half uurtje gelopen naar het hotel en ingecheckt. Onze hotelkamer is een soort tiny house, voorzien van alle gemakken op een klein oppervlak. Wasmachine, glasplaat enz, heel prettig. Rond 19.30 meldde Sebas zich op de intercom en zijn we heerlijk gaan eten samen, alsof het nooit anders was geweest...